Nikt z nas chyba nie spodziewał się takiego sukcesu przedmiotu, który – wydawałoby się – odszedł do historii. Okazuje się jednak, że technika to obecnie najbardziej popularny przedmiot w ADE. Wywołuje to oczywiście lekką zazdrość wśród nauczycieli innych przedmiotów. Przyjrzyjmy się przyczynom, dla których technika jest tak lubiana.

  • Wolność. Zajęcia są prowadzone w taki sposób, by uczniowie realizowali projekt, który sami wybiorą. Ważne, by porządnie się do niego przygotowali i realizowali zgodnie z planem. Praca może być indywidualna lub zespołowa. Często źródłem inspiracji jest materiał znaleziony w Internecie. Uczniowie często zaczynają pracę od przejrzenia sieci w poszukiwaniu inspiracji.
  • Nie ma udawania. Pracujemy prawdziwymi narzędziami. Pamiętając o zasadach bezpieczeństwa używamy młotków, gwoździ, pił czy wiertarek. Tak, w szkole jest czasami głośno, ale jeszcze nikt nie wymyślił prawdziwych zajęć technicznych nastrojem przypominających pracę w czytelni.
  • Błąd to podstawa sukcesu. Doceniamy każdy wysiłek. Nawet taki, który… nie prowadzi do sukcesu. Wszyscy wiemy, że bez błędów nie ma sukcesów. Praktycznie sprawdzamy to na zajęciach techniki. Czasami trzeba uznać, że godziny pracy poszły do śmietnika. Nie znaczy to jednak, że niczego się nie nauczyliśmy.
  • Pomaganie sobie. Nie wszyscy wszystko umieją. To jasne. Dlatego każdy z uczniów wie, że może poprosić o pomoc koleżankę i kolegę. To wcale nie jest takie łatwe: coś bezinteresownie zrobić albo o coś poprosić. Tego też trzeba się nauczyć.
  • Nasza praca ma sens.Nie robimy czegoś wydanego. Nie robimy karmników, bo tak jest w programie. Naprawiamy stare sprzęty, zepsute klawiatury, czajniki, maszyny do pisania, ławki i krzesła.
  • Lubimy Panią Izę. Kto wie, czy ten punkt nie powinien być na początku. Podstawą sukcesu każdych zajęć jest prowadzący. I tak jest w też w tym przypadku: humor, jasne zasady, brak wytykania nieudolności, sprawiedliwe traktowanie… aż i tylko tyle.
-------------------------------

Polecamy także