Znamy wyniki egzaminu ósmoklasistów i jesteśmy bardzo zadowoleni. Często w rozmowach z rodzicami kandydatów powraca pytanie, jak w takiej trochę innej szkole wygląda zderzenie z rzeczywistością. Przykładem takiej rzeczywistości jest właśnie ogólnopolski egzamin, który – jak żadne inne narzędzie – zrównuje uczennice i uczniów. Wszyscy uzupełniają te same arkusze. Jesteśmy małą szkołą. W jednej klasie jest kilkanaście osób, a wśród nich bardzo różni uczniowie.Trzymamy się zasady, że szkoła to nie kurs przygotowawczy do egzaminu a średnia nie jest wyznacznikiem siły szkoły. Nie bierzemy udziału w rankingach. Każdy z uczniów uczy się na miarę swoich możliwości i wewnętrznej motywacji, którą – we współpracy z Rodzicami – wspieramy. Co to znaczy?
Tyle, że dość szybko mówimy rodzicom, jaki wyniki – na podstawie naszego doświadczenia – przewidujemy. Jeśli czujemy, może, “że mogą wystąpić trudności”, to proponujemy rozwiązania.Postawa ucznia jest tu jednak kluczowa. W końcu to nie nauczyciele zdają egzamin, tak samo jak nie trenerzy piłkarscy strzelają gole. W tym roku, tak jak i do tej pory, wyniki rozkładają się na całej skali. Poniżej prezentujemy wyniki wszystkich naszych uczniów. Chcąc zachować ich anonimowość, ułożyliśmy wynik w każdym przedmiocie od najwyższego do najniższego. Jeden wiersz nie oznacza więc wyników jednej osoby,
Egzamin z języka polskiego nasi uczniowie i uczennice napisali tak, jak reszta Warszawy- na poziomie 68%. Matematykę “Warszawa” napisała lepiej bo na 61% (nasi uczniowie na 49%), angielski nasi uczniowie napisali lepiej (Warszawa – 70%, uczniowie ADE – 83%)
Jakie wnioski wyciągamy:
- umiemy wykorzystać zainteresowania naszych uczniów, Ci którzy pracowali solidnie mają świetne wyniki
- to uczniowie pracują na swój wynik, nauczyciele im w tym pomagają
- niektóre z tak zwanych “słabych” wyników to tak naprawdę ukryty sukces uczniów, którzy włożyli wiele wysiłku, by go uzyskać
- mimo braku codziennych sytuacji stresowych, bez których niektórzy nie wyobrażają sobie szkoły – sprawdzianów, kartkówek, uczniowie poradzili sobie z sytuacją działania pod presją czasu i w sytuacji zupełnie nowej – nie potrzebowali wcześniej takich sytuacji żeby sobie z nimi poradzić
- umiemy pracować z uczniami z orzeczeniami (ich wyniki zaznaczone są na brązowo)
Jesteśmy zadowoleni z tych wyników, bo uczniowie spełnili nasze oczekiwanie. Kilkoro z nich bardzo pozytywnie nas zaskoczyło. Widzieliśmy, jak w większości z nich rośnie automotywacja do dobrego wyniku. Gratulujemy uczniom, dziękujemy rodzicom za zaufanie. Jest dobrze. Będziemy pracować, żeby było jeszcze lepiej.